2020’nin Yıldızı E-Ticaret - GoSocial Dijital İletişim Ajansı

2020’nin Yıldızı E-Ticaret

Size 2020 yılında en kârlı olan sektör hangisi diye sorsak, birçok sektör sayabilirsiniz. Peki bunların ortak noktaları nedir diye de sorsak; cevabınız büyük ihtimalle e-ticaret olacaktır, ki tebrikler doğru cevabı verdiniz!

Birçok marka, pandemi döneminin başlangıcı ile birlikte dijital mecralara büyük yatırımlar gerçekleştirse de bu dönemin en çok kazananları, pandemi öncesinde de potansiyel müşterileri ile dijital ortamdan iletişim kuran markalar oldu. Çünkü hedef kitleleri ile zaten bir bağ kurmuşlardı ve sokağa çıkamadıkları zaman “en yakın dostun olmaya hazırız” diyebiliyorlardı. Bu sürece dahil olmayan, pandemi ile mecbur kalan markalar ise yaptıkları az satış ile dönemi kapatıyorlar.

Korona virüsün uzun bir süre daha hayatımızda olacağını varsayarsak, halen hiçbir marka geç kalmış sayılmaz. Sadece farklılık noktalarını keşfetmeleri ve potansiyel müşterilerine bunu anlatmaları gerekiyor.

Büyüme Ne Kadar?

E-ticaret hacmi her sene üzerine yüzde 30-35’lik bir büyüme kaydederken 2020’nin ilk 6 ayı, bir önceki döneme göre yüzde 64’lük bir büyüme gerçekleştirmiş. Yıl sonu kapanış hacminin beklentisi ise 250 milyar ₺ civarında. Yani 2020’nin ilk 6 ayına göre ikinci yarısının, yüzde 180 büyümesi bekleniyor.

Hangi Sektörler?

Pandemi sürecinin de etkisiyle 2019 yılında daha az hacimli sektörler oldukça fazla büyüme kaydettiler.

  • Gıda&Süpermarket  à % 434
  • Yazılım -> % 116
  • Ev&Bahçe -> % 95
  • Beyaz Eşya -> % 90
  • Elektronik -> % 58
  • Tekstil -> % 45 oranında büyüme kaydetti.

Bu alanlarda daha öncesinde de e-ticaret yapan markalar, pasta payının büyük bir çoğunluğunu aldılar.

Son aylardaki Google arama trendleri de bu istatistikleri zaten fazlasıyla destekliyor. Dileyenler buraya tıklayarak Google’ın 2020 arama trendlerine göz atabilirler.

Değişen Satın Alma Davranışı

Koronanın herkesin satın alma davranışlarını değiştirdiği bir gerçek. İflas eden binlerce fiziksel işletme, aylardır kapalı olan kepenkler, iş yapsınlar diye açık tutulan alışveriş merkezlerinin müşteri çekmek adına yaptıkları onlarca kampanya ve algı yarışı, e-ticaretin büyüdüğünün diğer bir kanıtı niteliğinde.

Birkaç seneye kadar akıllı telefonlarına yabancı olan “sessiz kuşak ve x kuşağı“ bile dokunmadan alışverişi hayatlarının bir parçası haline getirmeyi başardılar. Gerek hastalık riski gerekse de sokağa çıkma yasakları ile eve tamamıyla kapanan bu jenerasyonlar, aldığı meyveyi bile sepete ekler oldu.

Hal böyleyken de güçlü yerel markalar, ilk defa bu iki kuşağa özel pazarlama kampanyaları hazırladıdılar hatta TV reklamları yayımladılar.

Efsane Cuma’ya Gelirsek;

Gerçekten de “Efsane Cuma” olduğunu gösteriyor veriler. Geçtiğimiz yılın kampanya dönemine göre tam yüzde 103’lük bir büyüme yaşandı.

Bu büyümede pandeminin etkisi yadırganamaz elbette. Fakat özellikle Trendyol olmak üzere HepsiBurada ve GittiGidiyor gibi markaların gerek dijital gerekse de geleneksel medyalarda hayata geçirdikleri reklam kampanyaları karşılığında, harcadıkları emeklerin çok daha fazlasını elde ettiklerini söyleyebiliriz.

Gerçekleştirilen agresif reklam kampanyaları, kullanıcıların gereksiz bile olsa, psikolojik olarak rahatlamak için birçok alışveriş gerçekleştirmesi de bu döneme düşülmesi gerekilen bir dipnot olabilir.

Alışverişlerin Yüzde 60’ını 3 Şehir Karşılıyor;

2020 yılında yapılan bütün e-ticaret işlemlerinin toplamda yüzde 60’ını İstanbul, Ankara ve İzmir oluşturuyor. Bu oranlara rağmen ise en yüksek sepet oranına sahip bölge İç Anadolu olarak kayıtlara geçti. Bu paragraf bile aslında farklı stratejiler belirlemek için yeterli olabilir. 😊

2020 Yılında Adından Yine En Çok Söz Ettiren Platform;

Trendyol dediğinizi duyar gibiyiz. 😊

Trendyol’un 2020 yılında en zayıf günlerde bile ortalama alışveriş hacmi ortalama 1- 1.5 milyon ₺ civarında şekilleniyor.

Efsane Cuma döneminde ise Trendyol, dakikada 13.939 ödeme isteği aldığını, aynı anda da 1 milyon 540 bin tekil kullanıcı ziyareti ile dönem rekoru kırdığını açıkladı. Ayrıca bütün Kasım Ayı boyunca da 1.5 milyara yakın oturum açma işleminin gerçekleştiği bildirildi.

Bundan Sonra Ne Yapmak Gerekiyor?

Eğer hala e-ticarete ağırlık vermemiş durumdaysanız, bütün gücünüzü bir anda oraya aktarmak pek fayda sağlamayacağı gibi yatırımlarınızın da büyük oranda eritebilir.

Hedef kitlenizi dinleyin, onlara kendilerini robot gibi değil de gerçekten kanlı canlı insan olduğunu hissettiren, duygulara dokunabilen stratejiler üreterek seslenin. Birden değil ama istikrarlı şekilde var olun. İşte o zaman kazanmaya başladığınızı fark edeceksiniz. 😊

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir